Levvel
Bekijk video
Verheven, nostalgisch, getroost… onze hersenen zijn hardnekkig om de verschillende geuren die we dagelijks tegenkomen te vertalen in gevoelens. Dat komt omdat onze neuzen snel signalen sturen naar verschillende gebieden van de hersenen. Welke twee gebieden zijn dit? Van alle zintuigen is geur het meest direct verbonden met het geheugen.
Het kijken naar een film of het luisteren naar een liedje op de radio lokt emotionele reacties uit; het laat je glimlachen, lachen of een traan laten. Ons vermogen om visuele of auditieve signalen die door films en liedjes worden gegenereerd te interpreteren is te danken aan een zintuiglijk proces in de hersenen dat ‘transductie’ wordt genoemd en dat licht en geluid omzet in elektrische signalen die in combinatie met chemische neurotransmitters de essentie vormen van hoe onze hersenen denken, voelen en zich gedragen op elk moment van de dag en de nacht. Onze reukzin wordt ook beheerd door middel van transductie.
Reukzin is het meest fundamentele en directe zintuig, leidt tot een diepgaande emotionele reactie van klanten en kan stemmingen, het geheugen en emoties beïnvloeden. Onze reukzin beïnvloedt 75% van de dagelijkse emoties en speelt een belangrijke rol bij het geheugen.
Elk zintuig heeft een eigen functie bij het waarnemen. Zo is ons visuele waarnemingsvermogen vooral geschikt om kennis over te dragen en is de reuk nauw verbonden met het geheugen en de emotie. In combinatie versterken ze elkaar. De zintuiglijke marketing maakt daar gebruik van. Als het plaatje helemaal klopt, stijgt de gevoelsbeleving enorm.
Neem contact op