Selecteer taal

Wat is geurmarketing?

Geurmarketing is meer dan alleen het verspreiden van een aangename geur in een ruimte. Het is de kunst om de merkidentiteit van een bedrijf, de marketingboodschappen, het doelpubliek te nemen en een geur te creëren die deze waarden versterkt.

Een geur heeft het vermogen om gedrag te beïnvloeden en herinneringen op te roepen.

Wanneer geur wordt gecombineerd met andere marketingkeuzes, kan het een merkbeleving versterken en een langdurige verbinding met de consument tot stand brengen.

De meeste bedrijven zijn al lang intensief bezig met hun visuele en auditieve presentatie, maar het verbeteren van de consumentenbeleving door een beroep te doen op andere zintuigen is een relatief nieuw fenomeen. Geurmarketing biedt de mogelijkheid om klanten te betrekken bij uw bedrijf door het subtiel stimuleren van de zintuigen – met name de reukzin. Wanneer een bedrijf een zintuiglijke ervaring creëert waarbij de reukzin van de klant wordt gestimuleerd, kan dit (onbewust) leiden tot een gunstige reactie en een positief gevoel. Dit draagt bij aan het versterken van de positieve associatie met het merk. Het verspreiden van uw merk door middel van geur draagt bij aan de algehele sfeer op uw locatie.

Er is echter meer aan de hand dan alleen het verspreiden van een aangename geur in een ruimte.

De kunst is om de identiteit van een bedrijf, de boodschap van het merk en het beoogde publiek samen te brengen in een kwaliteitsgeur die de marketingstrategieën versterkt. Het gaat erom uw boodschap, verhaal en waarden effectiever, samenhangender en sterker over te brengen op uw doelgroep.

Geur heeft een bewezen invloed op gedrag

Geurmarketing is het gebruik van een strategisch gekozen geur die wordt verspreid op de contactpunten bij de klant. De juiste geur en strategie zal een duidelijke, sympathieke merkidentiteit communiceren. Geurmarketing verhoogt de verkoop en de merkentrouw door het creëren van unieke onvergetelijke klantervaringen.

Geur heeft een bewezen invloed op gedrag: mensen kopen en betalen meer wanneer een ruimte een prettige geur heeft, ten opzichte van een ruimte zonder geur. Een ruimte die aangenaam ruikt nodigt namelijk uit om er langer te blijven.

Mensen maken de meeste beslissingen, wel 90%, namelijk onbewust, dus op basis van gevoel. Studies bewijzen zelfs dat emoties die we ervaren voor 75% door geur worden getriggerd

Neem contact op

Hoe werkt het?

Onze reukzin is nauw verbonden met de gebieden in de hersenen die zich vooral bezighouden met de verbindingen tussen herinneringen en emoties. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat onze reukzin een van onze sterkste emotionele prikkels is. Herinneringen die verbonden zijn met een bepaalde ervaring met geur zijn duurzamer dan andere. Het herkennen van een duidelijke geur roept onmiddellijk een duidelijk beeld op van waar het voor het eerst werd waargenomen.

Op het gebied van sensorische marketing is geur vaak de ontbrekende x-factor.

Dit is niet het geval bij AIRSCENT. Wij maken merkbeleving door middel van geur werkelijkheid en helpen zo de zintuiglijke beleving van klanten te completeren. Geur is een factor die niet kan worden overgeslagen, omdat dit gevoel het sterkst verbonden is met het geheugen en de emotie. Het propageren van een merk door middel van zintuiglijke ervaring is gebaseerd op de wetenschap dat mensen het meest ontvankelijk zijn en beter in het vormen, herinneren en herbeleven van herinneringen wanneer meerdere zintuigen worden geprikkeld. Door geur hierin te betrekken en zo meerdere zintuigen aan te spreken, creëren merken een sterkere klantervaring, waardoor meer mogelijkheden ontstaan voor een emotionele klik en betrokkenheid wordt omgezet in actie.

Verwelkom de gasten met de verleidelijke geur van vers gebak. Trek het winkelend publiek aan met de frisse, zuivere geur van citrusvruchten. Kalmeer patiënten met een vleugje lavendel. Het maakt niet uit in welke branche u werkt of wat uw doelgroep is; geur speelt een subtiele maar belangrijke rol in de beleving van de consument en maakt het geheel compleet. Het resultaat is een maximaal effect. Wij helpen u de mogelijkheden voor uw bedrijf te ontdekken en een geurstrategie te ontwikkelen die de essentie van uw merk weerspiegelt.

De voordelen van onze geursystemen

Onze klanten

  • Airscent
  • Airscent
  • Airscent
  • Airscent
  • Airscent
  • Airscent
  • Airscent
  • Airscent
  • Airscent
  • Airscent
  • Airscent
  • Airscent
  • Airscent
  • Airscent
  • Airscent
  • Airscent

Levvel

Bekijk video

levvel

Oger

Bekijk video

oger

Rivièra Maison

Bekijk video

riviera